Hvordan fungerer det globale oddsmarkedet, hvilken rolle spiller det norske pengespillmonopolet i det og hvorfor er det så viktig for oddsspillere å ha flere spillselskap enn Norsk Tipping?
For en oddsspiller er det helt sentralt å spille til best mulig odds. Seriøst oddsspill kan likestilles med aksjehandel hva gjelder kompleksitet og muligheter til avkastning, og er mer investering enn gambling. Det krever selvsagt at man får handlet til konkurransedyktige priser (odds), og dette er jo noe av det grunnleggende tankegodset bak at vi i Pengespillerforeningen – store tilhengere av kunnskapsbaserte pengespill – ikke er fornøyd med at det kun er én aktør i Norge.
Vi hadde ikke hatt mange aksjeinvestorer i Norge om alle var nødt til å kjøpe aksjer til høyere kurser enn investorer i utlandet, og/eller selge til lavere. Og ingen vil betale tusen kroner for en vare når naboen over grensa selger samme vare for 700,-.
Rett pris er nøkkelen til suksess både i verdipapirer og i oddsspill, og selv for hobbyspillere ligger mye av både underholdningen og spenningen i å jakte best pris og “slå” andre spillere. Hele dette elementet er naturligvis borte i et monopol.
Hvordan fungerer oddsmarkedet?
Oddsspill er en konkurranse mot alle andre oddsspillere, ikke mot spillselskapet.
“Long gone” er de dager hvor bookmakeren sto på travbanen med en krittavle og tilbød odds basert på den sannsynlighet de selv hadde beregnet for at en hest skulle vinne løpet.
I dag er oddsmarkedet nettopp et marked, en arena med millioner av deltakere som følger med på tusenvis av markeder i et stort antall idretter. I likhet med for eksempel valuta-, aksje- og kryptomarkedet endrer prisene (oddsen) seg kontinuerlig i takt med etterspørsel. Markedet setter prisen med sine innsatser.
Selv i «gamle dager» kom svampen frem på krittavla om noen satte store summer på én av hestene – da måtte oddsen settes ned på den, og opp på de andre. Dette kalles å “balansere boka” for å prøve å sikre et overskudd uansett utfall – derav navnet bookmaking.
I dag er mange spillselskapers rolle kun å følge med på bevegelsene i oddsmarkedene, altså hva folk spiller på. Dette gjør de selvsagt med egne kunder, men de følger også godt med på hva som skjer hos alle konkurrentene. Å være en lønnsom bookmaker handler i stor grad om å følge markedet ved å kopiere andre, og satt på spissen trenger ikke et spillselskap en eneste ansatt som kan noe om sport.
Noen må jo sette oddsen til å begynne med?
Ja, et sted må jo prisen (oddsen) starte i et marked. Mange tenker at det sitter en gjeng supernerder med superdatamaskiner hos hvert spillselskap og regner seg frem. Slik er det ikke. Riktignok finnes det noen glupe folk med gode datamaskiner som jobber med å lage odds. Noen veldig få spillselskaper har disse, noen internasjonale giganter. Disse tør å være tidlig ute.
Tross glupheten til disse få spillselskapene i verden bommer de ofte. Der kommer markedet inn. Smarte oddsspillere kaster sine analytiske øyne på disse tidlige oddsene og er kjapt ute med å plassere innsatser på oddsen de mener er feil. Da blir denne justert, og oddsen blir hakket riktigere. Oddsmarkedet tar over og styrer oddsen dag for dag i mer og mer riktig retning.
Av denne årsaken verdsetter de virkelig profesjonelle spillselskapene sine dyktigste kunder, for de lærer av dem og er med på å sikre et overskudd.
Noen dager uti denne prosessen kommer den store hopen av spillselskap inn og kopierer oddsen med små variasjoner, avhengig av tilbakebetalingsprosent og hvor stor risiko de ønsker å ta. Flere får tilgang til oddsen, markedet vokser og prosessen fortsetter med enda større presisjon.
Hvor er Norsk Tipping i dette systemet?
Norsk Tipping er i aller høyeste grad en “kopierer”. Selskapet er svært sjelden tidlig ute med odds, tvert i mot blant de tregeste i markedet. De lytter i svært stor grad til det internasjonale oddsmarkedet før de produserer egen odds på egne nettsider. Det er muligens en viss ironi i at monopolisten er så avhengig av selskapene utenfor monopolet, men det er vanskelig å unngå. Da måtte Norsk Tipping vært langt mer profesjonelle i måten de lytter til sine egne spillere på, og hvordan de hadde fulgt opp deres spill.
Få dyktige oddsspillere hos Norsk Tipping vil si at de føler seg verdsatt eller lyttet til – tvert i mot.
Norsk Tipping inngikk en avtale med det globale IT-selskapet Sporting Solutions i 2020 om å levere “pricing and risk management services”. Dette er kjernetjenester hos dagens oddsselskap, tjenester som overvåker markedet, følger med på kundenes bevegelser, styrer odds etter markedet og til og med kanskje stenger ned oddsobjekter om innsatsene blir for høye. Norsk Tippings logo ligger på Sporting Solutions sin kundeoversikt og kontrakten ble kunngjort i en rekke medier, blant annet bransjebladet SBC News.
Sporting Solutions ble i 2024 kjøpt av spillselskapet Betsson Group, som står bak en rekke av Norsk Tippings internasjonale konkurrenter. Man kan tenke seg at Norsk Tipping via Sporting Solutions styrer sine oddssider sammen med et nettverk av andre oddsselskap som benytter samme leverandør, for eksempel Betsson-gruppens egne selskaper, Ladbrokes, William Hill, Bwin og andre globale aktører.
Norsk Tipping har senere, i 2022, inngått et samarbeid med nok en global aktør, Sportradar, om å levere ytterligere innhold til sine oddssider, blant annet Live Odds – altså odds på idrettsarrangementer mens de skjer.
Så skal Norsk Tipping ha litt ros, for noe vintersport og noe lokal idrett setter de trolig odds på selv. Men da med bedre marginer (mindre vinnersjanse for sine spillere) og selvsagt med et langt blikk til konkurrentene, som man jo kan forvente.
DNS-blokkering og monopol på oddsspill
At Norsk Tipping i liten grad setter oddsen selv, fordi de benytter oddsmarkedet generelt og enkelte partnere spesielt, er også relevant i forhold til den vedtatte DNS-blokkering av internasjonale spillselskaper.
Som man forstår er odds, i likhet med for eksempel aksjemarkedet, et enormt og velfungerende marked der oddsen styres av tilbud og etterspørsel, og i mindre grad av spillselskapene.
Når den norske stat blokkerer norske oddstippere fra å se odds fra internasjonale spillselskap, blokkerer de relevant informasjon, helt uavhengig av om den norske oddstipperen har et kundeforhold til spillselskapet eller ikke. I likhet med at norske investorer på morgenkvisten logger seg inn for å sjekke Dow Jones, Nasdaq og oljeprisen vil ivrige norske oddstippere (inkludert Norsk Tippings kunder) kontinuerlig følge med på oddsbevegelser i markedet, sammenligne flere aktører og se etter gode “kjøp”.
Det er høyst urimelig og urettferdig om bare det norske monopolselskapet har tilgang på all den informasjonen som finnes i det internasjonale oddsmarkedet. For en norsk oddsspiller er det ille nok at Norsk Tipping er alene om å ha tillatelse til å tilby oddsspill.