Send Norsk Tipping en klage!

norsk tipping klage

Pengespillerforeningen vil oppfordre alle som har spilt Eurojackpot og Lotto de siste årene til å sende inn en klage til Norsk Tipping på at trekningene er feil gjennomført. Slik gjør du det!

Det bør være kjent for de fleste at Norsk Tipping i mange år har hatt en feil ved trekningene av Eurojackpot og Lotto, som har ført til feil vinnersjanser i trekningen av den nasjonale millionen (to ukentlige trekninger i Eurojackpot) og i Supertrekning i Lotto (fire årlige trekninger med rundt 40-50 millioner i hver).

Om du trenger en oppfriskning i saken, les dette.

I prinsippet betyr dette at alle Eurojackpot- og Lotto-kuponger mange år tilbake i tid har hatt andre vinnersjanser enn det som er opplyst, og spillerne har ikke fått det de har betalt for.

Hvem tar ansvaret?

Når man ikke får den varen man betaler for, er det vanlig i Norge å bli kompensert eller få ny, tilsvarende vare. Ikke minst må dette kunne forventes når et statlig selskap står bak.

Vi i Pengespillerforeningen skal være de første til å innse at det er utfordrende å kompensere de opp mot 2 millioner norske spillere som har vært berørt etter dette – mange hver eneste uke i mange år. Og det er ekstra betent når Norsk Tippings overskudd går til gode formål.

Likevel er ikke spørsmålet noe å stikke under en stol. Høyres stortingsrepresentant har ved to anledninger (i mars og april) stilt kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery spørsmålet om kompensasjon.

I begge tilfeller svarer minister Jaffery at dette er noe Norsk Tipping selv må håndtere og svare for.

Dermed er det opp til oss spillere å levere inn en formell klage. Det bør vi gjøre! I det minste for å få vår stemme hørt og sett!

Slik klager du

norsk tipping klage

I følge Norsk Tippings vilkår må klagen fremsette «så snart som mulig» og senest innen tre måneder. Da vi har avventet selskapet reaksjon på avsløringene vil vi si at å klage nå er innenfor tidsfristen. Lotto-feilen ble heller ikke kjent før 18 april, dermed skulle man ha frem til 18 juli for å klage på dette.

Her klager du! 

Norsk Tipping har gjort det litt vrient å klage med et .pdf-skjema, men heldigvis kan du lagre dette og sende som e-post. Det er en god del opplysninger som må sendes over. Vi oppfordrer likevel til tålmodighet.

Slik fyller du ut

Skjemaet ligger her.

Feltet for Kundeinformasjon skal være selvforklarende. Spillernummeret ditt finner du på din kundeprofil hos Norsk Tipping (Personlig informasjon).

Side to kan du hoppe over.

På side tre foreslår vi at du krysser av i feltene for Lotto og Eurojackpot og lar resten stå åpent.

Merk at vi opplevde en del tekniske feil ved utfyllingen av skjemaet 🙁 Blant annet fylles felter ut automatisk med feil informasjon, og sletter man feltene igjen slettes også korrekt utfylte felter. Det er en liten tålmodighetsprøve, og det er nokså ironisk.

Det viktigste er kommentar/forklaringen til slutt.

Her kan du for eksempel skrive:

klage norsk tipping

Lim gjerne inn følgende tekst om du ønsker å bruke denne:

Det har blitt kjent i 2025 at trekninger av den nasjonale millionen i Eurojackpot og Supertrekningen i Lotto har vært utført med feil vinnersjanser – mange år tilbake i tid.

Som kjøper av X antall kuponger i disse spillene i den aktuelle perioden ønsker jeg dermed å fremsette en klage på at disse trekningene er utført feil.

Med andre ord har jeg ikke fått det produktet jeg kjøpte, og Norsk Tipping har også oppgitt feil vinnersjanser til meg i sin informasjon.

Hva har Norsk Tipping tenkt å gjøre at jeg ikke har fått den varen jeg har kjøpt?

Send klagen

Lagre .pdf-dokumentet på datamaskinen og send deretter via e-post til kundeklager@norsk-tipping.no

Vi tror ikke du vil oppnå noe kompensasjon – men det viktige her er at stemmen din blir hørt. Det er ikke akseptabelt med så inngripende feil!